Uniwersalne przekładnie zębate
Przekładnie składają się z dzielonej sztywnej obudowy zamkniętej, w której są umieszczone elementy zębate osadzone w łożyskach tocznych. Obudowa stanowi równocześnie zbiornik oleju. Uzębienia i łożyska są smarowane olejem rozbryzgiwanym przez wirujące części przekładni. W szczególnych przypadkach stosuje się smarowanie uzębień za pomocą pompy olejowej oraz chłodzenie oleju za pomocą specjalnej chłodnicy.
Przekładnie wykonuje się jako:
- walcowe szeregowe,
- walcowe szeregowe przystosowane do bezpośredniego połączenia z silnikiem elektrycznym kołnierzowym za pomocą sprzęgła wbudowanego w przekładnię,
- stożkowo-walcowe.
Przekładnie są wykonywane z poziomo lub pionowo usytuowanymi końcowymi czopami wałów szybkoobrotowych i wolnoobrotowych. Czop końcowy wału wolnoobrotowego przekładni może być również wykonany jako tuleja stożkowa, przystosowana do bezpośredniego nasadzania przekładni na wał maszyny lub urządzenia napędzanego (układy wałów wyjściowych 01, 02...).
Przekładnia walcowa |
|
Przekładnia kątowa-walcowa |
|